Pro odborníky

ARCHIV BLOGU

ARCHIV NOVINEK

Proměna pacientů na klienty? Jenom nálepka

Zdravotnictví je především služba. A jako v jiných službách, mělo by i v nemocnici platit úsloví náš zákazník, náš pán. 

Pacienta jsem vždy vnímal jako klienta, nikoliv jako inferiorního prosebníka. Je to pro mě spíše komunikační partner a svým způsobem tedy něco více než pacient. V současné době budujeme na I. Interní klinice olomoucké fakultní nemocnice speciální místnost, kde pacienti/klienti dostanou veškeré informace ještě před zákrokem, například před angioplastikou. Kromě tiskovin, počítače s internetem, televize či kávovaru tam s nimi bude i edukační sestra, která jim vysvětlí, co vše je čeká. Seznámí je s týmem zdravotníků, který je bude ošetřovat, probere s nimi způsob léčby a navrhne také možné alternativy. A to přesto, že poskytujeme služby na základě nejmodernějších postupů. Jsou však lidé, kteří dávají přednost klasické medikamentózní léčbě, nebo chtějí využít jinou alternativu. Teprve když je pacient se vším srozuměn a rozhodnut, je přijat k léčbě. Říkáme tomu proklientský přístup.

Odlišuje se to od legislativních paradoxů, kdy je potřeba souhlas obou rodičů k tomu, aby sedmnáctiletá dívka mohla užívat antikoncepci, ale jejich podpis není nutný k interrupci. Souhlas obou rodičů je často technicky nemožné získat i k banálním zákrokům a za zmatky jsou zodpovědni konkrétní lidé, kteří nejsou z praxe, anebo medicínu vyměnili za politiku. Ztratili kontakt a nevnímají dynamiku vývoje.

Diskrepance mezi klinickou realitou a administrativou, to jsou dva světy, které žijí paralelně, odděleně. Všichni trpíme nedostatkem času a lékaři s pacienty přestávají mluvit. Budou ale více mluvit s klienty? Je v zásadě jedno, jakým slovem, jakou nálepkou se označí člověk, o nějž se lékař stará. Důležité je, jakým způsobem se mu služba poskytuje.

0 komentářů

Váš komentář k článku